Mindent ki kell próbálni

Szeretek fotózni, szeretek a kertben bíbelődni, barkácsolni, kézimunkázni, babusgatni az állataimat, főzni is szeretek, nyitott vagyok újdonságokra, de odafigyelek a bevált tapasztalatokra is. Szeretek blogot írni...

Utolsó kommentek

  • Adorján Tímea: Szia! Látom, 2014-es a cikk... Én is kaptam jó sok virághagymát, és a Te ötleted tűnik a legkompak... (2018.09.17. 14:42) Tengernyi tulipánom lesz
  • Viktória Ferenczy: Sajnos a szőlőm elfagyott ! Nem tudom mit csináljak? Arra gondoltam hogy visszavágóm, de nem tudom... (2016.04.26. 18:12) Fatörzsmeszelés
  • vörösbor(de)minőségi: álomszép a jázmin. kell valami különös metszés?,mert úgy látom a szeretet az nem elég neki.4éve k... (2016.03.30. 21:01) Jázmin, jezsámen
  • Norbert Dudás: @Loname: Köszönöm a gyors választ,akkor tényleg időtálló. (2015.06.07. 20:38) A komposztálás hálás téma
  • Loname: @Norbert Dudás: Kedves Norbert! Tizennégy éve áll a kerítésnek az a része, ami selejtes armatúrábó... (2015.06.07. 12:42) A komposztálás hálás téma
  • Utolsó 20

Címkék

achátcsiga (5) ajándék (4) alfréd (3) amarillisz (7) angyaltrombita (5) aranyvessző (4) árvácska (6) babarózsa (5) barátság (5) barkásfűz (3) baromfiudvar (9) begónia (3) borbolya (4) cirmi (5) citromfa (5) citrus (4) csavartfűz (3) csendélet (6) csipketerítő (7) cukkini (6) dália (7) dáliagumó (4) depresszió (3) derékfájás (3) diófa (3) díszcserje (3) eladó tanya (3) eper (4) erdő (3) fagykár (4) fáklyaliliom (3) favágás (3) fejessaláta (3) fenyőerdő (4) fenyőfa (6) filéhorgolás (3) fokhagyma (3) fukszia (3) gergő (6) Gusztáv (3) gusztáv (21) gyászmunka (3) gyöngyvirág (3) havasigyopár (3) házitúró (3) hibiszkusz (5) hóember (3) hóesés (9) hópelyhecske (4) horror (3) hóvirág (10) jácint (8) japánbirs (11) japánkakas (3) jázmin (5) jégcsap (4) jégeső (4) jérce (4) jércetojás (3) jezsámen (3) jonagold (4) kaktusz (4) kánikula (3) kankalin (12) karácsony (3) karácsonyikaktusz (3) kertitó (4) királydinnye (7) klemátisz (6) köcsögfa (3) kokárdavirág (4) komposzt (4) komposztálás (9) kopasznyakú (7) korallvirág (7) kotkoda (3) kotlóstyúk (5) krizantém (3) krókusz (5) kukori (10) leander (4) lencsefőzelék (3) lenke (3) levélkaktusz (4) ligetszépe (3) liza (22) lizike (3) macska (3) macskák (4) macskalétra (3) madárbirs (7) madáretető (5) madártej (4) magnélküliszőlő (3) mahónia (6) maja (17) maya (3) meglepetés (3) meszelés (3) mircilla (15) mocsárihibiszkusz (4) montbrécia (3) muskátli (4) napkelte (4) nárcisz (4) nefelejcs (3) népdal (3) nyáriorgona (4) nyuszifül (3) őrangyal (3) orchidea (12) orgona (6) óriáscsiga (6) őzriasztó (3) padlizsán (4) picur (4) picurka (13) pipacs (3) poháralátét (3) porcsinrózsa (4) primula (8) puskinvirág (3) rejtély (3) réka (6) Réka (3) rózsalonc (3) samu (9) sára (3) sári (19) sárika (12) sásliliom (3) siposúr (11) szamóca (4) szarkaláb (3) szélvihar (4) szerelem (3) sziklakert (7) szivarfa (4) szomorúfűz (4) születésnap (3) talajtakaró (3) tanya (3) tavasz (6) tél (6) teleltetés (6) téliálom (3) téltemető (7) tojás (5) tojófészek (6) törpedália (3) tuja (7) tulipán (6) tűztövis (5) tyúkbetegség (3) tyúktetű (4) tyúktojás (7) tyúkudvar (7) vakond (4) vakondtúrás (5) vanílialonc (4) vénasszonyoknyara (3) vérszilva (3) virágláda (4) záporvirág (3) zivatar (3)

HTML doboz

Szárnyasprojekt 2010. 04. 18-tól 2013. 09. 11-ig

2013.09.15. 19:29 Loname

Ezt is ki kellett próbálni...

2010-ben, egy áprilisi napon Rózsikával és Sanyikával elkerítettük a kert egyik akácosát (oszlopoknak állítása, drótkerítés, kapu, ahogy illik), hogy igazi baromfiudvarom legyen, és megkezdődött az alapállomány beharácsolása. Jártam a vásárokat: elsőnek 2 piros tyúkot és egy gatyás-pomponos kiskakast vettem Kiskunfélegyházán, Kisteleken pedig 2 fekete jércét. Akkor még csak egy kacsaól állt az udvar közepén.

kacsaház.jpg

Lassan összeszedtem a tyúkállományt - kifejezetten "első látásra szerelem" alapon. Az első fecskék szárnyasok szinte azonnal megörvendeztettek saját - most már saját - tojással!.
Azt hittem, hogy a Gazda észre sem veszi az ügyködést, de aztán kellemesen csalódtam, amikor a barátjának levélben számolt be a változásokról. Tele voltam örömmel és illúzióval, pedig, hogy lesznek problémák is, arra intő jel lehetett volna amikor a pompomfarkú. gatyás kis kakas hamarosan elhagyott bennünket. Emesétől szinte azonnal kaptam egy fiatal kakast, ami verekedős lett, agresszív, mire Ilike kicserélte másikra: ő meg rettentő nagyra nőtt, sok sérülést okozott a tyúkoknak. Végül Rózsikától került ide a Kis Kukori, aki aztán végiguralkodta a három évet. De ne szaladjak ennyire előre!
Szép lassan nőtt az állomány, ideje volt gondoskodni egy igazi tyúkpalotáról. A létszám augusztus közepén lett teljes. Komoly posztokat tudtam írni egy kisméretű tojásról - azt is megtudtam, mi az a kártojás - minden napnak megvolt a maga öröme. Különböző más munkálatok eredményeképpen épült-szépült a tyúkpalota...
Időnként a tyúktojások mellé kakukktojás is került: az ősz végén valaki beköltözött a tojófészekbe.
Amikor azt írtam, hogy voltak intő jelek, arra céloztam, hogy nem volt minden fenékig tejfel. Időnként beteg lett valamelyik szárnyas, időnként sastámadás érte őket, egyéb problémák akadtak, és hát jött a tél is, amikor bizony minden héten kellett egy nagy adag humorérzék a tyúkpalota takarításához. Persze ezek csak múló hangulatok. Nap mint nap tudtam gyönyörködni a jószágaimban - ez nagy adomány!
Mivel nemsokára már számolhattam bizonyos tojásmennyiséggel: előkerültek a különféle receptek...
Egy év eltelt - profin.
Aztán meglódultak az események: akkor került hozzám a harmadik kakas (a pomponfarkú gatyás és a verekedős után), de ami nagyobb szenzáció: Aranka, mint kotlós kezdett kotyogni az udvaron. Végül két kotlót ültettem meg, mert Ilike is adott egyet.  Kiscsibék születtek, kikerültek a baromfiudvarba - a részükre apró udvart kerítettünk el és fedtünk be, ők pedig nőttek mint a gomba. Aztán az anyjuk lassan önállósította őket, nekem pedig tudomásul kellett vennem, hogy nem vagyok csúcsragadozó* (erre még visszatérünk). Vagyis amikor már szelektálni kellett: levágni a fölös számú kiskakasokat, akkor rájöttem, hogy nem tudom megölni a neveltjeimet.
Mindig mindent megtettem értük, védtem és babusgattam őket!
A kiscsirkék tehát Ilikéhez kerültek, aztán 5 jérce mégis visszatért.
Mindig alakítottam valamit a jelentkező igény szerint. Lebontottam a létrás tojófészket, a láda három téglára állítva földközelbe került - és rendszeres volt a takarítás, erre mindig háklis voltam.
Ekkorra már mindegyik szárnyasnak neve volt. A legnagyobb arc Gizi - ő végig kitartott, vagyis a szárnyas törzsállomány legstabilabb tagja volt.
2012 telén tapasztaltam azt a jelenséget, amire később valaki azt mondta, hogy a tyúkok valójában mini velociraptorok* (erre még visszatérünk), de még nem tudatosult bennem - illetve iparkodtam elfelejteni, amit tapasztaltam: Lenke beteg lett, és a többiek meg akarták ölni... Sokat bíbelődtem vele, míg aztán végül beszámolhattam a teljes gyógyulásáról.
A téli hónapok közepén jött az igazi hideg, ki kellett találni valamit, hogy biztonságban tudjam a tyúkjaimat.
Megjött a tavasz, újra variáltam valamit a tyúkólban - a dolgok időnként adják magukat - és történt újabb sastámadás is. A nyár azt jelentette: küzdelem a tyúktetűvel, ami aztán teljes palota-berendezés cserét vont maga után.
Miért is remek dolog a saját tyúktojás? A héját is meg lehet enni!
Túléltük a harmadik telet. A koratavaszi zöldségeságyáshoz a téli tyúkóltakarítások adták a trágyát. Lett is olyan veteményeskertem, hogy a csudájára lehetett járni!
Kora tavasszal kitaláltam, hogy kiengedem a tyúkjaimat az erdő szélére. Akkor már eltemettem néhányat - ismeretlen eredetű kuporgásos nemevés, szóval azt hittem, hogy a bezártság is árthat nekik. Máskülönben is: a szomszédasszonyom apró csirkéi boldogan rohangáltak az erdő szélén, és semmi bajuk nem történt - miért ne lehetne az enyémeknek is jó (még jobb) dolguk?
Aztán a Fekete Kopasznyakút is eltemettem. A megmaradt állomány szépen tojt, mindegyiknek ismertem a tojását. Még heten voltak.
Nem csak én vagyok oda a tyúkudvarért, Réka is szeretett ott játszani - ezt illusztrálva aztán egy meglepetés is érkezett tavasszal.

Még nyár volt, amikor egy tervezett költözés miatt elkezdtem új gazdasszonyt keresni a tyúkjaimnak. Sokan próbáltak jó tanácsot adni, vagy segítséget nyújtani. Volt, aki azt mondta: miért nem vágom le a tyúkokat, eddig az volt a küldetésük, hogy tojást adtak, most pedig, hogy finom tyúklevesünk legyen belőlük.
Néha megerősítettem a szívemet, és elkezdtem készülni a tyúkvágásra - de nem ment.
Kerestem valakit, aki levágja őket - de én fogjam meg és adjam a kezébe? Ez sem járható út.
Akinek szívesen adtam volna, ott még nincs kész baromfiudvar.
Más valakinél a meglévő állomány nem fogadta volna be őket.
Végül V. Évikében találtak új gazdára: szeptember 11.-én. Amikor este elültek, bementem utánuk három zsákkal, leemelgettem őket az ülőrúdról és kettesével bedugtam a zsákokba. Kukori berzenkedett egyedül, mert micsoda dolog az uralkodót megérinteni? De aztán ő is csöndesen tűrte az utazást. Másnap reggel az új helyükön ébredtek.
Jobbról balra, célfotó: Lenke, Rozi, Aranka, Gizi (lent), Sári, és az én gyönyörű kiskakasom: Kukori.

Búcsúfotók8.jpg

Visszatérve a *csúcsragadozóra és a *velociraptorokra... Ezt írta valaki nekem, aki tudja, hogy a tyúkjaimat is családtagoknak tekintem: "Ejnye, legyél már rendes csúcsragadozó! Ezek valójában mini velociraptorok, akik ha erőfölénybe kerülnének, könyörtelenül végeznének veled. Az egyetlen, ami megvéd tőlük: a méretkülönbség. Sorsuk a tányér, ez az élet rendje."
Visszagondolok arra, ahogy nekiestek védtelen társuknak, és igazat adok a levélírónak. De eszembe jut, ahogy szaladtak elém és utánam, ahogy káricsáltak körülöttem, ahogy Lenke álldogált a papucsomon, ahogy a Fekete Kopasznyakú bedugta a fejét a tenyerem alá, ahogy Aranka engedte, hogy rendezgessem a kiscsibéit, rám tör a három év sok öröme, és azt mondom: így vagyok nyugodt. Éljenek tovább, nagyon jó helyre költöztettem őket.

Még utolsó napon adtak 2 tojást...

Az utolsó 2 tojás.jpg

Szép három év volt.

 

Szólj hozzá!

Címkék: baromfiudvar csúcsragadozó velociraptorok

A bejegyzés trackback címe:

https://ilonablog.blog.hu/api/trackback/id/tr795508059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása