Mindent ki kell próbálni

Szeretek fotózni, szeretek a kertben bíbelődni, barkácsolni, kézimunkázni, babusgatni az állataimat, főzni is szeretek, nyitott vagyok újdonságokra, de odafigyelek a bevált tapasztalatokra is. Szeretek blogot írni...

Utolsó kommentek

  • Adorján Tímea: Szia! Látom, 2014-es a cikk... Én is kaptam jó sok virághagymát, és a Te ötleted tűnik a legkompak... (2018.09.17. 14:42) Tengernyi tulipánom lesz
  • Viktória Ferenczy: Sajnos a szőlőm elfagyott ! Nem tudom mit csináljak? Arra gondoltam hogy visszavágóm, de nem tudom... (2016.04.26. 18:12) Fatörzsmeszelés
  • vörösbor(de)minőségi: álomszép a jázmin. kell valami különös metszés?,mert úgy látom a szeretet az nem elég neki.4éve k... (2016.03.30. 21:01) Jázmin, jezsámen
  • Norbert Dudás: @Loname: Köszönöm a gyors választ,akkor tényleg időtálló. (2015.06.07. 20:38) A komposztálás hálás téma
  • Loname: @Norbert Dudás: Kedves Norbert! Tizennégy éve áll a kerítésnek az a része, ami selejtes armatúrábó... (2015.06.07. 12:42) A komposztálás hálás téma
  • Utolsó 20

Címkék

achátcsiga (5) ajándék (4) alfréd (3) amarillisz (7) angyaltrombita (5) aranyvessző (4) árvácska (6) babarózsa (5) barátság (5) barkásfűz (3) baromfiudvar (9) begónia (3) borbolya (4) cirmi (5) citromfa (5) citrus (4) csavartfűz (3) csendélet (6) csipketerítő (7) cukkini (6) dália (7) dáliagumó (4) depresszió (3) derékfájás (3) diófa (3) díszcserje (3) eladó tanya (3) eper (4) erdő (3) fagykár (4) fáklyaliliom (3) favágás (3) fejessaláta (3) fenyőerdő (4) fenyőfa (6) filéhorgolás (3) fokhagyma (3) fukszia (3) gergő (6) Gusztáv (3) gusztáv (21) gyászmunka (3) gyöngyvirág (3) havasigyopár (3) házitúró (3) hibiszkusz (5) hóember (3) hóesés (9) hópelyhecske (4) horror (3) hóvirág (10) jácint (8) japánbirs (11) japánkakas (3) jázmin (5) jégcsap (4) jégeső (4) jérce (4) jércetojás (3) jezsámen (3) jonagold (4) kaktusz (4) kánikula (3) kankalin (12) karácsony (3) karácsonyikaktusz (3) kertitó (4) királydinnye (7) klemátisz (6) köcsögfa (3) kokárdavirág (4) komposzt (4) komposztálás (9) kopasznyakú (7) korallvirág (7) kotkoda (3) kotlóstyúk (5) krizantém (3) krókusz (5) kukori (10) leander (4) lencsefőzelék (3) lenke (3) levélkaktusz (4) ligetszépe (3) liza (22) lizike (3) macska (3) macskák (4) macskalétra (3) madárbirs (7) madáretető (5) madártej (4) magnélküliszőlő (3) mahónia (6) maja (17) maya (3) meglepetés (3) meszelés (3) mircilla (15) mocsárihibiszkusz (4) montbrécia (3) muskátli (4) napkelte (4) nárcisz (4) nefelejcs (3) népdal (3) nyáriorgona (4) nyuszifül (3) őrangyal (3) orchidea (12) orgona (6) óriáscsiga (6) őzriasztó (3) padlizsán (4) picur (4) picurka (13) pipacs (3) poháralátét (3) porcsinrózsa (4) primula (8) puskinvirág (3) rejtély (3) Réka (3) réka (6) rózsalonc (3) samu (9) sára (3) sári (19) sárika (12) sásliliom (3) siposúr (11) szamóca (4) szarkaláb (3) szélvihar (4) szerelem (3) sziklakert (7) szivarfa (4) szomorúfűz (4) születésnap (3) talajtakaró (3) tanya (3) tavasz (6) tél (6) teleltetés (6) téliálom (3) téltemető (7) tojás (5) tojófészek (6) törpedália (3) tuja (7) tulipán (6) tűztövis (5) tyúkbetegség (3) tyúktetű (4) tyúktojás (7) tyúkudvar (7) vakond (4) vakondtúrás (5) vanílialonc (4) vénasszonyoknyara (3) vérszilva (3) virágláda (4) záporvirág (3) zivatar (3)

HTML doboz

Az első csatnim

2013.09.06. 15:56 Loname

szilvából készült.

Állítólag nem ördöngösség a csatni (chutney) készítése, de ha az lenne is neki kéne fogni (mert "mindent ki kell próbálni", ugye?). A csatni indiai étel, de ma már a világnak nincs olyan szöglete, ahol ne ismernék: az angolok és a franciák már az 1600-as évektől luxuscikk-ként importálták - ahelyett, hogy maguk készítették volna. Alapanyaga a vöröshagyma, a cukor és az ecet: ehhez tesszük a zöldséget vagy gyümölcsöt - ami aztán a csatni nevét adja (almacsatni, fügecsatni, sárgarépacsatni, stb.) - és természetesen a fűszereket. Mert hogy a csatni fűszeres, de nagyon. Úgy néz ki, mintha dzsem lenne, de nem az. Lekvárnak szólítani egyenesen sértés lenne - viszont a befőttnél lekvárosabb. Maradjunk tehát az iszonyú fűszeres dzsemnél...

Életem első csatnija szilvából készült. Szigorúan tartottam magam a recepthez, amit találtam, és bár valóban nagyon finom lett, azért a következőn már bátran változtatok.

A recept így szólt: 5 kg szilva, 1 kg cukor, 3 nagy vöröshagyma, 10 cikk fokhagyma, 1 evőkanál reszelt gyömbér, 3 evőkanál őrölt koriander, 1 dl almaecet, csipetnyi só. A szilvát megmostam, kimagoztam, a vöröshagymát nagyobb darabokra vágtam, a fokhagyma darabokat is legalább kettőbe vágtam, a gyömbért frissen reszeltem, a koriandert frissen őröltem, mindent belepakoltam egy nagy lábosba és tűzre tettem:

Szilvacsatni 003.jpg

Állandóan kevergetve fölforraltam, aztán gyakori keverés mellett 30 percig forralva főztem:

Szilvacsatni 004.jpg

Üvegekbe töltöttem, csavaros tetővel lezártam, néhány percre fejre állítottam az üvegeket, majd bedugtam a szokásos dunsztolóhelyre: a vendégfekhelyre ágyazott párnák közé.

Szilvacsatni 005.jpg

Mindig kimarad kóstolóadag - természetesen. De ha nem maradna, az ember lánya akkor is úgy intézi, hogy maradjon. Elővettem a tegnap készült párolt-sült császárhúst, picit rámelegítettem - csak a fotó kedvéért: hogy csillogjon egy csöppet - aztán nekiálltam (ültem) zsűrizni a szilvacsatnit. A csatnit húshoz is, tésztához is, és sajthoz is eszik, de ugyan ki bíbelődik tésztafőzéssel, ha ott mosolyog a tányéron a hús? (A csatnit csak úgy, önmagában is lehet enni - igazolom!) Mit mondjak, isteni finom volt a forró csatni a hideg sülthöz... Ámde...

Szilvacsatni 008.jpg

Ha legközelebb csatnit készítek - mondjuk maradjunk a szilvacsatninál - akkor először megkóstolom a szilvát, és ha ennyire édes, mint ez, akkor jóval kevesebb cukrot teszek hozzá. Vagy egy kicsit több almaecetet. Vagy egy kis balzsamecetet is. Vöröshagymából kétszer ennyit - és apróbbra vágva. Gyömbérből is mehet a kétszerese - érdekes, hogy frissen reszeltem, mégis gyengécske az íze... (Mondjam, hogy "már a gyömbér sem a régi?" Ne mondjam? Jó, nem mondom.).

És legközelebb belefőzök egy csilipaprikát, az tuti!

Szólj hozzá!

Címkék: chutney csatni szilvacsatni prunechutney

A bejegyzés trackback címe:

https://ilonablog.blog.hu/api/trackback/id/tr265496858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása