Mindent ki kell próbálni

Szeretek fotózni, szeretek a kertben bíbelődni, barkácsolni, kézimunkázni, babusgatni az állataimat, főzni is szeretek, nyitott vagyok újdonságokra, de odafigyelek a bevált tapasztalatokra is. Szeretek blogot írni...

Utolsó kommentek

  • Adorján Tímea: Szia! Látom, 2014-es a cikk... Én is kaptam jó sok virághagymát, és a Te ötleted tűnik a legkompak... (2018.09.17. 14:42) Tengernyi tulipánom lesz
  • Viktória Ferenczy: Sajnos a szőlőm elfagyott ! Nem tudom mit csináljak? Arra gondoltam hogy visszavágóm, de nem tudom... (2016.04.26. 18:12) Fatörzsmeszelés
  • vörösbor(de)minőségi: álomszép a jázmin. kell valami különös metszés?,mert úgy látom a szeretet az nem elég neki.4éve k... (2016.03.30. 21:01) Jázmin, jezsámen
  • Norbert Dudás: @Loname: Köszönöm a gyors választ,akkor tényleg időtálló. (2015.06.07. 20:38) A komposztálás hálás téma
  • Loname: @Norbert Dudás: Kedves Norbert! Tizennégy éve áll a kerítésnek az a része, ami selejtes armatúrábó... (2015.06.07. 12:42) A komposztálás hálás téma
  • Utolsó 20

Címkék

achátcsiga (5) ajándék (4) alfréd (3) amarillisz (7) angyaltrombita (5) aranyvessző (4) árvácska (6) babarózsa (5) barátság (5) barkásfűz (3) baromfiudvar (9) begónia (3) borbolya (4) cirmi (5) citromfa (5) citrus (4) csavartfűz (3) csendélet (6) csipketerítő (7) cukkini (6) dália (7) dáliagumó (4) depresszió (3) derékfájás (3) diófa (3) díszcserje (3) eladó tanya (3) eper (4) erdő (3) fagykár (4) fáklyaliliom (3) favágás (3) fejessaláta (3) fenyőerdő (4) fenyőfa (6) filéhorgolás (3) fokhagyma (3) fukszia (3) gergő (6) gusztáv (21) Gusztáv (3) gyászmunka (3) gyöngyvirág (3) havasigyopár (3) házitúró (3) hibiszkusz (5) hóember (3) hóesés (9) hópelyhecske (4) horror (3) hóvirág (10) jácint (8) japánbirs (11) japánkakas (3) jázmin (5) jégcsap (4) jégeső (4) jérce (4) jércetojás (3) jezsámen (3) jonagold (4) kaktusz (4) kánikula (3) kankalin (12) karácsony (3) karácsonyikaktusz (3) kertitó (4) királydinnye (7) klemátisz (6) köcsögfa (3) kokárdavirág (4) komposzt (4) komposztálás (9) kopasznyakú (7) korallvirág (7) kotkoda (3) kotlóstyúk (5) krizantém (3) krókusz (5) kukori (10) leander (4) lencsefőzelék (3) lenke (3) levélkaktusz (4) ligetszépe (3) liza (22) lizike (3) macska (3) macskák (4) macskalétra (3) madárbirs (7) madáretető (5) madártej (4) magnélküliszőlő (3) mahónia (6) maja (17) maya (3) meglepetés (3) meszelés (3) mircilla (15) mocsárihibiszkusz (4) montbrécia (3) muskátli (4) napkelte (4) nárcisz (4) nefelejcs (3) népdal (3) nyáriorgona (4) nyuszifül (3) őrangyal (3) orchidea (12) orgona (6) óriáscsiga (6) őzriasztó (3) padlizsán (4) picur (4) picurka (13) pipacs (3) poháralátét (3) porcsinrózsa (4) primula (8) puskinvirág (3) rejtély (3) Réka (3) réka (6) rózsalonc (3) samu (9) sára (3) sári (19) sárika (12) sásliliom (3) siposúr (11) szamóca (4) szarkaláb (3) szélvihar (4) szerelem (3) sziklakert (7) szivarfa (4) szomorúfűz (4) születésnap (3) talajtakaró (3) tanya (3) tavasz (6) tél (6) teleltetés (6) téliálom (3) téltemető (7) tojás (5) tojófészek (6) törpedália (3) tuja (7) tulipán (6) tűztövis (5) tyúkbetegség (3) tyúktetű (4) tyúktojás (7) tyúkudvar (7) vakond (4) vakondtúrás (5) vanílialonc (4) vénasszonyoknyara (3) vérszilva (3) virágláda (4) záporvirág (3) zivatar (3)

HTML doboz

Komposztrosta készítése

2011.11.13. 13:41 Loname

avagy mire jó az álmatlan éjszaka... (2011. szept. 28., szerda-i bejegyzés)

Körülbelül 2 köbméter (inkább több, mint kevesebb) komposzt vár terítésre - egy egész év gyűjtése. Merthogy komolyan veszem ám a komposztálást, annál is inkább, mert itt nálunk szelektív a hulladékgyűjtés is, tehát csinos sárga nejlonzsákokat kapunk, hogy abba gyűjtsük a szépen kimosott tejfölös poharakat, nejlonzacskókat, tejes dobozokat, konzervdobozokat, és minden egyebet, ami műanyag és tiszta. Bizony a zsák egy hét alatt megtelik: pillekönnyű és jószagú, nem emlékeztet a nehéz, büdös kukazsákokra: az a múlté. Van a szerszámoskamrában még egy-egy kis láda a fémhulladéknak (rozsdás szögek, csavarok, korhadt deszkáról leszerelt ajtópántok, drótok, stb.), üvegeknek, és a veszélyes hulladéknak (használt elemek, kiégett villanykörték, kiürült nyomtatópatronok és egyebek). A használt étolaj is ide kerül. Ezeket kb. félévenként beviszem a hulladékudvarba. Ám minden egyebet a nagy komposztládába gyűjtünk: konyhai hulladékot, kerti gyomot, levágott füvet, faforgácsot, apró gallyakat, faleveleket... szóval mindent, ami el tud korhadni. Már csak a tetején, a felső negyedén van felismerhető hulladék, a többi szép, fekete, morzsalékos komposzt.

A korhadást különféle élőlények is elősegítik, amiket viszont nem szeretnék a növényeimhez juttatni a komposzttal, mert aztán azok gyökereit rágják tovább nagy bután - maradjanak csak a komposztládában, dolgozzanak ott, az a tevékenységük hasznos. Hogy csak egyet említsek: cserebogárpajor... A komposztot tehát át kell rostálni, és az élőlényeket, valamint a még darabos részeket visszapakolni a ládába. Csak a tiszta komposzt kerül a kertbe.

Beütöttem a keresőbe a komposztrosta szót... és nem jött elő semmi használható! Egyetlen hatalmas munkagép képe pirosodott előttem, ipari méretű komposztforgató, rostáló dobbal... nahiszen. Éjszaka - szokásom szerint - fölébredtem, de nem aludtam vissza, mint máskor, hanem elkezdtem gondolkodni a rostáról. Éjjel az embernek jobban vág az agya, tud összpontosítani, semmi nem vonja el a figyelmét, csak úgy tolulnak elő az ötletek - próbálják ki! "Nem lehet olyan ördöngösség, végül is valami hasonló dolog lehet, mint a szénrosta - emlékeztem gyerekkoromból - csak apróbb lyukak legyenek rajta." Rövid idő alatt a technológiát is kitaláltam, alig vártam a reggelt.

A gazdaboltban volt apró lyukú fém rács, 1 méter széles, vettem 1 métert belőle. Itthon - mint minden rendesebb háztartásban - mindig van 5x2-es léc (na jó, elárulom: kerítésléc az, maradt évekkel ezelőttről, mindenhez ezt használom, még a virágládák is abból vannak). Előkészítettem tehát a rácsot, 4 lécet, és mentem szerszámokért.

A rács és a lécek

Méretre szabtam a négy lécet, és összeütöttem keretté.

A keret

Lefektettem a betonjárdára, ráterítettem a fém rácsot, a lécmaradékokból merevítőket szabtam le, ezekkel mindjárt odafogattam a rácsot is, amit aztán körben még U-szögekkel is megfogtam (a bal hüvelykujjam bánja...).

A merevítők

Íme, az eredmény:

A kész rosta

Ma már nem ugrom neki másik nagy munkának, de ki kell próbálni! Vittem a tett színhelyére, megemeltem egy tuskóval az egyik oldalát, és a lejtős rostára dobtam néhány lapátnyit a komposztból. Meg is riszáltam rajta a lapáttal: gyönyörűen hullott át rajta, ami át kellett hulljon.

Főpróba

A rosta alatt pedig ott figyelt már egy kis kupac rostált komposzt, a legfinomabb roboráló a növényeknek.

Működik!

Kapnak belőle a rózsák, a díszcserjék, a szamóca, az összes évelő virág, a tuják, a gyümölcsfák, a szőlőtövek, a köszméte, a málnabokrok, minden. Szépen bekapálom, némi takarást is kapnak, jöhet a tél, de a tavaszt... a tavaszt nagyon várjuk.

Ésésésésésés: van nekem komposztrostám.

Szólj hozzá!

Címkék: szelektív komposzt hulladékgyűjtés komposztálás komposztrosta

A bejegyzés trackback címe:

https://ilonablog.blog.hu/api/trackback/id/tr95182642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása