Mindent ki kell próbálni

Szeretek fotózni, szeretek a kertben bíbelődni, barkácsolni, kézimunkázni, babusgatni az állataimat, főzni is szeretek, nyitott vagyok újdonságokra, de odafigyelek a bevált tapasztalatokra is. Szeretek blogot írni...

Utolsó kommentek

  • Adorján Tímea: Szia! Látom, 2014-es a cikk... Én is kaptam jó sok virághagymát, és a Te ötleted tűnik a legkompak... (2018.09.17. 14:42) Tengernyi tulipánom lesz
  • Viktória Ferenczy: Sajnos a szőlőm elfagyott ! Nem tudom mit csináljak? Arra gondoltam hogy visszavágóm, de nem tudom... (2016.04.26. 18:12) Fatörzsmeszelés
  • vörösbor(de)minőségi: álomszép a jázmin. kell valami különös metszés?,mert úgy látom a szeretet az nem elég neki.4éve k... (2016.03.30. 21:01) Jázmin, jezsámen
  • Norbert Dudás: @Loname: Köszönöm a gyors választ,akkor tényleg időtálló. (2015.06.07. 20:38) A komposztálás hálás téma
  • Loname: @Norbert Dudás: Kedves Norbert! Tizennégy éve áll a kerítésnek az a része, ami selejtes armatúrábó... (2015.06.07. 12:42) A komposztálás hálás téma
  • Utolsó 20

Címkék

achátcsiga (5) ajándék (4) alfréd (3) amarillisz (7) angyaltrombita (5) aranyvessző (4) árvácska (6) babarózsa (5) barátság (5) barkásfűz (3) baromfiudvar (9) begónia (3) borbolya (4) cirmi (5) citromfa (5) citrus (4) csavartfűz (3) csendélet (6) csipketerítő (7) cukkini (6) dália (7) dáliagumó (4) depresszió (3) derékfájás (3) diófa (3) díszcserje (3) eladó tanya (3) eper (4) erdő (3) fagykár (4) fáklyaliliom (3) favágás (3) fejessaláta (3) fenyőerdő (4) fenyőfa (6) filéhorgolás (3) fokhagyma (3) fukszia (3) gergő (6) gusztáv (21) Gusztáv (3) gyászmunka (3) gyöngyvirág (3) havasigyopár (3) házitúró (3) hibiszkusz (5) hóember (3) hóesés (9) hópelyhecske (4) horror (3) hóvirág (10) jácint (8) japánbirs (11) japánkakas (3) jázmin (5) jégcsap (4) jégeső (4) jérce (4) jércetojás (3) jezsámen (3) jonagold (4) kaktusz (4) kánikula (3) kankalin (12) karácsony (3) karácsonyikaktusz (3) kertitó (4) királydinnye (7) klemátisz (6) köcsögfa (3) kokárdavirág (4) komposzt (4) komposztálás (9) kopasznyakú (7) korallvirág (7) kotkoda (3) kotlóstyúk (5) krizantém (3) krókusz (5) kukori (10) leander (4) lencsefőzelék (3) lenke (3) levélkaktusz (4) ligetszépe (3) liza (22) lizike (3) macska (3) macskák (4) macskalétra (3) madárbirs (7) madáretető (5) madártej (4) magnélküliszőlő (3) mahónia (6) maja (17) maya (3) meglepetés (3) meszelés (3) mircilla (15) mocsárihibiszkusz (4) montbrécia (3) muskátli (4) napkelte (4) nárcisz (4) nefelejcs (3) népdal (3) nyáriorgona (4) nyuszifül (3) őrangyal (3) orchidea (12) orgona (6) óriáscsiga (6) őzriasztó (3) padlizsán (4) picur (4) picurka (13) pipacs (3) poháralátét (3) porcsinrózsa (4) primula (8) puskinvirág (3) rejtély (3) Réka (3) réka (6) rózsalonc (3) samu (9) sára (3) sári (19) sárika (12) sásliliom (3) siposúr (11) szamóca (4) szarkaláb (3) szélvihar (4) szerelem (3) sziklakert (7) szivarfa (4) szomorúfűz (4) születésnap (3) talajtakaró (3) tanya (3) tavasz (6) tél (6) teleltetés (6) téliálom (3) téltemető (7) tojás (5) tojófészek (6) törpedália (3) tuja (7) tulipán (6) tűztövis (5) tyúkbetegség (3) tyúktetű (4) tyúktojás (7) tyúkudvar (7) vakond (4) vakondtúrás (5) vanílialonc (4) vénasszonyoknyara (3) vérszilva (3) virágláda (4) záporvirág (3) zivatar (3)

HTML doboz

Bolgár lencsefőzelék

2013.12.31. 13:45 Loname

ahogyan Trifo készítette...

Szilveszterkor és újév napján lencsét eszünk, ugye... Sajnos év közben nem nagyon jut eszembe a lencse, évekkel ezelőtt kipróbáltam a "varázserejét" és nem jött be, azóta ignorálom szegényt (pedig imádjuk), ám a szokás nagy úr: az új évet lencsével nyitjuk.

Amikor a "Kisbulgár"-t megismertük, huszonéves volt, jókedvű, vékony, alacsony fiú. Cikázott a kontinensen: Svájcban intézte a PEN-csoport ügyeit, de már Franciaországban volt, Ausztriából jött tőle üzenet, Budapesten találkoztunk, Bulgáriából telefonált vagy írt levelet. Mindig szaladt, a szája fülig ért, kis ördögfióka - mindenki szerette. Nagyon jól főzött. Tőle tanultam a bolgár lencsefőzelék receptjét... Ljubomir Trifonchowski szíve karácsony első napján, ötvennégy évesen megállt... az ő emlékére most így készítem el a tradicionális lencsét:

Lencsefőzelék bolgár módra 001.jpg

A lencsét este alaposan átmostam és hideg vizet öntöttem rá. Így ázott-puhult ma reggelig. Egy öklömnyi vöröshagymát apróra vágok, 3 nagy, fehér, húsos kápia paprikát felkockázok, előveszek egy üveg darabolt paradicsomot (nem passzíroztam, csak lehúztam a héját, eldaraboltam, üvegekbe raktam, kidunsztoltam), és egy nagy szelet kolozsvári szalonnát négy darabra vágok. Egy evőkanálnyi libazsíron (Trifo a kacsazsírra esküdött, de nekem most libazsírom van) megpirítom a szalonnadarabok mindkét oldalát, hozzáteszem a vöröshagymát, együtt kevergetem néhány percig. Ekkor beleteszem a paprikát is, és tovább pirítom. Amikor már nem lehet tovább várni, mert a keverés ellenére is leégne, beleborítom a paradicsomot. Őrölt feketeborsot tekerek rá, és megsózom. Felöntöm annyi vízzel, hogy háromujjnyira ellepje a szalonnás lecsót. Felforralom, és hozzáteszem a leszűrt lencsét. Nagyon lassú tűzön hagyom főni - időnként ránézve.
Most nagyon jól eltaláltam a víz mennyiségét: nem kellett utánaönteni. Az ételt nem kavargattam, csak megfogtam a nagy lábos füleit, és körbeforgattam benne a főzeléket. Tízpercenként... Három órán át...

Nagyon finom lett. In memoriam Trifo.

2 komment

Címkék: lencsefőzelék bolgár lencsefőzelék újévi lencsefőzelék

A bejegyzés trackback címe:

https://ilonablog.blog.hu/api/trackback/id/tr835718789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

élhetetlen 2014.01.01. 15:34:40

Ez most nem is komment, inkább egy ellenrecept. Nem áztattam be, és nem látott sem hagymát, sem paradicsomot, sem paprikát, sem zsírt, szinte semmit. Feltettem vízben, megsóztam, és két babérlevél. Kb egy óra alatt megfőtt, behabartam két deci (azaz 1,75 deci) tejföllel. Kész. (az más, hogy sütőben sült bőrős császár is állt lesben, de ezt később). Kész, kb du 1 óra. És egész délután rájártam. Térül, fordul, bekap egy kanállal. Előbb, utóbb már hidegen, ugye. Rosszabb, mint a sózott mogyoró, azt sem lehet abbahagyni. Aztán éjfél után egy kis lencse, egy kis sült császárral, hogy teljesen biztosítva legyen a szerecse, hát totálkár! De, mint a mellékelt ábra mutatja, életben maradtam, és reggel úgy kezdtem, hogy egy kanál hideg lencsfőzelék. B.U.É.K.

Loname 2014.01.01. 20:19:18

@élhetetlen: Uhh, de gusztám támadt rá! Sok szerencsét az új évben!
süti beállítások módosítása