Mindent ki kell próbálni

Szeretek fotózni, szeretek a kertben bíbelődni, barkácsolni, kézimunkázni, babusgatni az állataimat, főzni is szeretek, nyitott vagyok újdonságokra, de odafigyelek a bevált tapasztalatokra is. Szeretek blogot írni...

Utolsó kommentek

  • Adorján Tímea: Szia! Látom, 2014-es a cikk... Én is kaptam jó sok virághagymát, és a Te ötleted tűnik a legkompak... (2018.09.17. 14:42) Tengernyi tulipánom lesz
  • Viktória Ferenczy: Sajnos a szőlőm elfagyott ! Nem tudom mit csináljak? Arra gondoltam hogy visszavágóm, de nem tudom... (2016.04.26. 18:12) Fatörzsmeszelés
  • vörösbor(de)minőségi: álomszép a jázmin. kell valami különös metszés?,mert úgy látom a szeretet az nem elég neki.4éve k... (2016.03.30. 21:01) Jázmin, jezsámen
  • Norbert Dudás: @Loname: Köszönöm a gyors választ,akkor tényleg időtálló. (2015.06.07. 20:38) A komposztálás hálás téma
  • Loname: @Norbert Dudás: Kedves Norbert! Tizennégy éve áll a kerítésnek az a része, ami selejtes armatúrábó... (2015.06.07. 12:42) A komposztálás hálás téma
  • Utolsó 20

Címkék

achátcsiga (5) ajándék (4) alfréd (3) amarillisz (7) angyaltrombita (5) aranyvessző (4) árvácska (6) babarózsa (5) barátság (5) barkásfűz (3) baromfiudvar (9) begónia (3) borbolya (4) cirmi (5) citromfa (5) citrus (4) csavartfűz (3) csendélet (6) csipketerítő (7) cukkini (6) dália (7) dáliagumó (4) depresszió (3) derékfájás (3) diófa (3) díszcserje (3) eladó tanya (3) eper (4) erdő (3) fagykár (4) fáklyaliliom (3) favágás (3) fejessaláta (3) fenyőerdő (4) fenyőfa (6) filéhorgolás (3) fokhagyma (3) fukszia (3) gergő (6) gusztáv (21) Gusztáv (3) gyászmunka (3) gyöngyvirág (3) havasigyopár (3) házitúró (3) hibiszkusz (5) hóember (3) hóesés (9) hópelyhecske (4) horror (3) hóvirág (10) jácint (8) japánbirs (11) japánkakas (3) jázmin (5) jégcsap (4) jégeső (4) jérce (4) jércetojás (3) jezsámen (3) jonagold (4) kaktusz (4) kánikula (3) kankalin (12) karácsony (3) karácsonyikaktusz (3) kertitó (4) királydinnye (7) klemátisz (6) köcsögfa (3) kokárdavirág (4) komposzt (4) komposztálás (9) kopasznyakú (7) korallvirág (7) kotkoda (3) kotlóstyúk (5) krizantém (3) krókusz (5) kukori (10) leander (4) lencsefőzelék (3) lenke (3) levélkaktusz (4) ligetszépe (3) liza (22) lizike (3) macska (3) macskák (4) macskalétra (3) madárbirs (7) madáretető (5) madártej (4) magnélküliszőlő (3) mahónia (6) maja (17) maya (3) meglepetés (3) meszelés (3) mircilla (15) mocsárihibiszkusz (4) montbrécia (3) muskátli (4) napkelte (4) nárcisz (4) nefelejcs (3) népdal (3) nyáriorgona (4) nyuszifül (3) őrangyal (3) orchidea (12) orgona (6) óriáscsiga (6) őzriasztó (3) padlizsán (4) picur (4) picurka (13) pipacs (3) poháralátét (3) porcsinrózsa (4) primula (8) puskinvirág (3) rejtély (3) Réka (3) réka (6) rózsalonc (3) samu (9) sára (3) sári (19) sárika (12) sásliliom (3) siposúr (11) szamóca (4) szarkaláb (3) szélvihar (4) szerelem (3) sziklakert (7) szivarfa (4) szomorúfűz (4) születésnap (3) talajtakaró (3) tanya (3) tavasz (6) tél (6) teleltetés (6) téliálom (3) téltemető (7) tojás (5) tojófészek (6) törpedália (3) tuja (7) tulipán (6) tűztövis (5) tyúkbetegség (3) tyúktetű (4) tyúktojás (7) tyúkudvar (7) vakond (4) vakondtúrás (5) vanílialonc (4) vénasszonyoknyara (3) vérszilva (3) virágláda (4) záporvirág (3) zivatar (3)

HTML doboz

Lehet, hogy mérgező

2012.10.19. 22:09 Loname

ám nagyon finom...

Az elmúlt évben mindössze 2 szem termést hozott a kis japán birs fácskám (bokor az már inkább, álmom volt, hogy fácska lesz belőle, de hosszas küzdelem után föladtam a sarjhatások vagdosását). Ebben az évben viszont megteltek az ágak szép, sárga birsalmácskákkal. Fogdostam, tapogattam: kőkemények. Próbáltam késsel megvágni - nem ment. Mintha kőgolyók lettek volna. Kerestem a neten valami ötletet: mit lehetne kezdeni velük? No, itt olvastam egy helyen, hogy "egyes japánbirs fajták termései lehetnek mérgezőek". Puff neki. Most az én japánbirsem egyes fajta, vagy sem?
A fácska kezdte eldobálni a kis aranyalmákat (pontosabban kőalmákat). Ennek fele sem tréfa, nem pazarolhat a természet - és én sem. Összeszedtem...

Japánbirslekvár 003.jpg

...és megfőztem. Aranyosan kifeszültek, kigömbölyödtek, és vajpuha lett.

Japánbirslekvár 004.jpg

Körbevágtam, kettévettem: íme a belseje - a magja kicsit hasonlít a gránátalmáéhoz.

Japánbirslekvár 002.jpg

Előkaptam a paradicsom passzírozót, mégpedig abból a meggondolásból, hogy az alma bőrszerű héját biztosan úgy kilöki a passzírozó végén, mint a paradicsomhéjat. Sajnos a héjnak előkészített tányérba akkor már belekotortam a magokat, és egy leejtett almadarabot is, mikor rájöttem, hogy a passzírozó végén is jól használható massza türemkedik kifelé.

Japánbirslekvár 001.jpg

Innentől kezdve a tányérba fordítottam ki a magházakat, a sűrű masszát pedig a lábosba tettem. (Jövőre okosabb leszek: a magházakat még alaposan kimosom, hogy csak a magok maradjanak, és az almás lével fogom fölengedni a sűrűjét.)

Japánbirslekvár 005.jpg

Íme, a hígított, lángra tett püré:

Japánbirslekvár 007.jpg

Volt itthon egy fél zacskó befőzőcukor, egy üvegben kristálycukor, amelybe vaníliarudat tördeltem régebben, egy citrom, egy grape fruit, egy maréknyi dióbél... Ezekkel ízesítettem a bugyogó lekvárt.

Japánbirslekvár 006.jpg

Kb. félóra múlva egy mokkáskanál nátrium-benzoátot kevertem bele, üvegekbe töltöttem, és száraz-dunsztba tettem 24 órára. Az eredmény önmagáért beszél. (Visszautalva a címre: nem, nem mérgező. Ami a lábosban maradt, még úgy melegen bekanalaztam. Először is nagyon-nagyon finom, másodszor pedig: élek.)

Japánbirslekvár 008.jpg

Lett 5 kis üveg japánbirs-alma-lekvárom, némi sikerélményem, szert tettem tapasztalatra ezen a téren is - és várom a jövő őszt: az újabb japánbirs-termést. Van egy kisebb-fiatalabb fa is, jövőre már az is termőre fordul...

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: birsalmalekvár japánbirs

A bejegyzés trackback címe:

https://ilonablog.blog.hu/api/trackback/id/tr355182787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása